Maltese Publications - Newspapers, magazines

No Image Provided
December 03 08:46 2015 by The Editor Print This Article


Daily and weekly publications appear in both Maltese and English. Italian television and radio are also received and have a wide local audience.
(Cable) radio broadcasting was introduced in the mid-1930s partly to counter the Fascist propaganda that was reaching Malta through Italian radio stations.  Television Malta was launched in September 1962, five years after the Maltese started receiving television signals from Italy. 
The 1991 Broadcasting Act permits private commercial broadcasting, ending lively political debates on the alleged partisan views of state-run TV and radio.  Upon the liberalisation of the media, the first broadcasting licences were granted to the two major political parties and the Catholic Church.  More stations followed suit and there is now a proliferation of privately-run radio stations and several TV channels.
Cable TV was introduced in 1992 and satellite TV is widely-watched.
Malta's membership of the Council of Europe means that Maltese media laws are based on European law.
Most of Malta's newspapers and broadcasters have strong political affiliations.

Newspapers in English

Newspapers in Maltese
  • Lehen is-Sewwa
  • In-Nazzjon - daily, owned by Nationalist Party
  • Il-Mument - weekly, owned by Nationalist Party (est. 1972)
  • Il-Kulhadd
  • L-Orizzont - daily, owned by General Workers' Union
  • It-Torca - weekly, owned by General Workers' Union 
  • L-Antenna
Legal & Financial
  • Living2000 Magazine
  • Maltamag
  • MaltaZoom
  • Personal Computing & Technology Magazine
  • Vision Technology Magazine
  • The Reporter (Student Magazine)
  • Sunday Circle (Magazine)